Week 14-21: Laatste weken

21 januari 2020 - Beijing, China

Nog een update over de afgelopen 2 maanden in Beijing,  nu ik net begonnen ben aan mijn reis samen met Ellen. Omdat ik vooral bezig was met studie en verder niks groots heb ondernomen, is de laatste blog alweer lang geleden. In de tussentijd is er natuurlijk wel van alles gebeurd, dus hier een aantal momenten en dingen die eruit springen.

Tianjin
Op 17-18 december heb ik met wat vrienden een bezoekje gebracht aan Tianjin. Dit is een grote stad aan de kust vlakbij Beijing, een halfuur met de hogesnelheidstrein. Tianjin is een stuk minder toeristisch dan Beijing, maar heeft door de gunstige ligging vroeger wel veel Westerse legaties gehad. Hierdoor is er tegenwoordig bijvoorbeeld een bekende Italiaanse wijk en zie je op sommige plekken veel Westerse gebouwen. Verder is er ook een bekende bibliotheek die we graag wilden bezoeken.

Dag 1

Bij aankomst met de trein besluiten we als eerste de bibliotheek te bezoeken. Hier stuiten we echter op een groot Sovjet-stijl gebouw dat van binnen vrij ouderwets overkomt. De bieb kwam ook totaal niet overheen met de foto's. Uiteindelijk bleek er dus een verschil te zijn tussen Tianjin Library en Tianjin Binhai Library, en onze reisleider Vadym had ons naar de eerste en verkeerde geleid. De echte was ook nog zeker 1 uur reizen er vandaan. Dus besluiten we maar wat te lunchen en de bieb de volgende dag te bezoeken. Hierna nam ik het stokje maar van Vadym over.

IMG_20191217_144614IMG_20191217_165654Na de lunch gaan we op de fiets wat richting het centrum en ondertussen stoppen we af en toe om wat highlights te bekijken. De oudere binnenstad met de legaties heeft mooie gebouwen en straten, maar lijkt niet echt te zijn gericht op toeristen rond deze tijd. Wel zien we hier nog een mooie kathedraal en een porceleinen huis, al gaan we bij de laatste niet naar binnen. Inmiddels zijn we afgestapt van de fiets en lopen we wat door de winkelstraten in het centrum. Op aanraden van Michael (die hier eerder was geweest) bezoeken we voor avondeten een visrestaurant waar ze alle vis op de grond hebben uitgestald, zodat je zelf kunt aanwijzen wat je wilt. Naast veel vis en schelpdieren waren er ook levende kreeften, alen, en zelfs kikkers! Het eten was gelukkig wel erg lekker, al zag de zaak er minder aantrekkelijk uit. Na het eten bezoeken we nog een Irish pub, waar we onder het genot van een biertje nog wat biljarten en tafelvoetballen.IMG_20191217_171847

Dag 2

De volgende dag bezoeken we dus de bekendere bibliotheek, die eigenlijk in de aangelegen stad Binhai ligt. Hier moeten we nog best een eindje voor reizen. De bibliotheek is bekend om een grote futuristische centrale hal, met een enorme bol in het midden en vele "lagen" met boeken. Het was een indrukwekkend gezicht. Van dichtbij bleek echter dat er maar weinig echte boeken waren en het meeste was geschilderd. Dit was wel te begrijpen, maar het voelde daardoor meer als een toeristische attractie dan een echte bibliotheek. In de aangelegen zalen waren er echter wel gewone boeken te vinden, al is het overgrote deel natuurlijk Chinees. Na de bibliotheek besloten we maar de hogesnelheidstrein naar Beijing te pakken, om een beetje vroeg terug te zijn.

IMG_20191218_121953IMG_20191218_121947

Military museum
Op 21 december ben ik met mijn kamergenoot Pieter en een Spaanse buurman Carlos naar het Beijing Military Museum gegaan. Dit lag redelijk in de buurt van onze campus en scheen de moeite waard te zijn. Dus pakken we de metro om er een middag een kijkje te nemen. Het museum zit in een flink gebouw met een grote rode ster er bovenop, dus het geeft gelijk al communistische vibes af. Bij binnenkomst is er bovendien een groot standbeeld van Mao en een rode ster op het plafond.

IMG_20191221_133939IMG_20191221_134151Het museum bestaat uit een enorme zaal waarin verschillende vliegtuigen hangen en staan, waaromheen verschillende verdiepingen zijn met ander militaire dingen. Zo bekijk ik veruit de grootste collectie aan wapens die ik ooit gezien heb. Van elk type wapen dat je maar kan bedenken hebben ze er tientallen tot honderden. Ook niet alleen Chinese wapens, maar ook Japanse, Duitse, Amerikaanse en zelfs ben ik een paar Nederlandse pistolen tegen gekomen. Zo kijk je wel een tijdje de ogen uit. Op een bovenste vleugel komen we ook heel veel grote propaganda schilderijen tegen van Mao en de revolutie, die allemaal stiekem best mooi zijn.IMG_20191221_145733IMG_20191221_143548IMG_20191221_134416

Toen we al een tijd in het museum waren geweest, besloten we nog even een kijkje in de kelder te nemen voor we naar huis gingen. Dit was maar goed ook, want hier bleek nog een flink deel van de collectie te staan, waaronder een grote hoeveelheid Sovjet/Chinese tanks. Het zegt wel iets over de grootte van het museum en de hoeveelheid dat we deze bijna waren misgelopen.

IMG_20191221_154403

Kerst en Nieuwjaar
Ik heb de feestdagen gewoon in Beijing doorgebracht met wat mensen die er ook nog waren. Met kerst ging ik met wat Duitse vrienden mee die ergens een Duits buffet restaurant hadden gereserveerd. Na een lange taxirit naar de andere kant van de stad kwamen we bij het restaurant aan, maar hier bleken er twee verschillende locaties te zijn en hadden we net bij de andere gereserveerd. Gelukkig was de juiste niet ver. Na de valse start beviel het restaurant wel heel goed. Het was er gezellig druk en het eten was allemaal heel lekker, zeker na al die maanden Chinees. Bovendien was het onbeperkt eten en drinken, dus werd het sowieso wel een mooie avond. Het Duitse bier was wel weer even wennen na al het lichte Chinese bier (±3%). Zo had ik een hele leuke kerst, al was het heel anders dan wat ik normaal in Nederland met kerst doe.

Nieuwjaar

Oud en nieuw heb ik op een soortgelijke manier gevierd. Bij de Duitse groep sloten nu ook een aantal Russische meiden aan en gingen we met z'n allen naar een Russisch restaurant. Het eten hier vond ik wat minder geweldig, al werd me verteld dat het traditioneel Russisch was. Wel was het weer heel gezellig. Uiteindelijk raakten we de tijd wat uit het oog en was het plots al 11 uur. Dus besloten we om niet nog een andere locatie te zoeken maar 12 uur in het restaurant te vieren met een fles champagne. Hierna gingen de meeste meiden alweer terug naar de dorm. Ik was met de Duitsers nog wat door de stad gelopen, maar nadat de meeste plekken vol zaten besloten we ook maar terug te gaan. In de dorm hebben we nog wel wat gedronken, maar ik ben wel redelijk vroeg naar bed gegaan. In Beijing leeft het Westerse nieuwjaar toch minder, zo voelt het toch meer als een gewone dag. Ook mis ik wel een beetje het vuurwerk.

Laatste nacht(en)
De laatste weken van het semester stonden in het teken van tentamens en het weggaan van anderen. Bij de meeste mensen, waaronder ik, sloten de vakken zich eind december af en had je dan tentamen. Ik had er zelf gelukkig maar één en hij was ook nog eens open boek. Dus viel het qua moeite reuze mee en was ik eigenlijk meer tijd kwijt aan mijn project voor de TU/e. Andere mensen hadden het er wel aanzienlijk drukker mee.

IMG_20200117_145531

Wat wel jammer was, was dat de meeste mensen vrij snel na hun tentamens weg gingen. Velen gingen nog op vakantie of al gelijk terug naar hun thuisland. Hierdoor werd de dorm wel snel leger en was er een stuk minder te doen. In de eerste weken van januari was het zelfs zo erg dat er elke dag wel een bekende weg ging, waar natuurlijk even op gedronken moest worden. Hierdoor ontstond er uiteindelijk bijna een soort ritueel wat zich elke avond herhaalde van de "laatste nacht", met bepaalde grapjes en muzieknummers. Het was aan de ene kant heel leuk, maar het werd langzamerhand wel steeds zieliger toen er steeds minder mensen aanwezig waren. Achteraf hadden Ellen en ik de reis een stuk eerder kunnen plannen, maar dat wisten we bij het boeken nog niet.

1. Henk vos:
    21 januari 2020
    Leuk Stijn! En nu op rondreis. Als halve Chinees, na een half jaar wonen/leren, kun je Ellen nu wel goed begeleiden met haar inburgeringscursus👍
  2. Gerard Slot:
    21 januari 2020
    Heel veel plezier met de reis samen met Ellen😘
  3. Aliet Vos:
    22 januari 2020
    Weer een leuk verhaal, Stijn!
    Heel veel plezier voor jou en Ellen deze weken!
  4. Mathea:
    22 januari 2020
    Lijkt mij best vreemd om na een half jaar afscheid te nemen van Beijing. Je hebt er op dd campus volgens mij een held fijne tijd gehad.
    Veel plezier nog tijdend je reis samen met Ellen.
    Ik mis In je blog nog het verhaal over je verjaardag, of heb je dat niet op een bijzondere manier gevierd?
    Lieve groet Mathea
  5. Stijn:
    22 januari 2020
    Mijn verjaardag viel samen met het kerstdiner. Verder heb ik er niet speciaal gevierd ofzo.