Dag 7-8: Ming tombes

4 september 2019 - Beijing, China

Dag 7: Rust
Na de lange tocht naar en over de muur, doe ik vandaag weer een dagje niks. Na al zoveel bezocht te hebben, was ik wel toe aan wat rust. Ik schrijf nog wat aan mijn blog in de lobby van het hostel en luister muziek. Het is wel lekker om even niet de toerist uit te hangen. In de avond heb ik voor het eerst wat afgesproken met andere uitwisseling studenten van BIT. Het groepje bevat drie Duitsers en een (Franstalige) Belg. Zo ben je helemaal in China maar ga je toch met "bekende" om. We hadden een locatie afgesproken en vanaf daar vinden we al snel een leuke bar om een paar biertjes te drinken. Het was een gezellige avond, maar we maakte het niet al te laat.

Dag 8: Ming tombes
Nu ik er meer dan een week ben, blijft er eigenlijk weinig over op mijn lijstje van waar ik heel graag heen wil. Wel had ik wat gelezen over de Ming tombes, de plek waar de meeste Ming keizers zijn begraven. Dit ligt op zo'n 50km van het centrum van Beijing. Als laatste rustplaats hadden de meeste keizers een heel paleis complex voor zichzelf (en hun vrouwen) en hier liggen 13 van de 16 Ming keizers op verschillende heuvels bij elkaar. Hiervan zijn er maar een paar open voor publiek, waarvan Changling en Dingling de bekendste zijn.

Heilige Weg

Voordat ik naar de tombes zelf ga, breng ik eerst een bezoek aan de "Heilige Weg", wat een paar bushaltes eerder is. Hier werden de Ming keizers overheen vervoerd onderweg naar hun tombe. Het bestaat uit een lange brede weg met een aantal poorten en verschillende beelden van knielende beesten aan weerszijden. Wat me vooral opvalt is hoe weinig mensen er zijn, waardoor ik eerst dacht dat het gesloten was. Ik loop het grotendeels in mijn eentje.

IMG_20190902_120405IMG_20190902_123118IMG_20190902_123333

Changling

Na de Heilige Weg neem ik een taxi richting Changling. Hier is de 3e Ming keizer begraven: keizer Yongle. Ik zie hem wel vaker voorbij komen, aangezien hij ook de Verboden Stad en andere dingen in Beijing op zijn naam heeft. Changling is qua oppervlak het grootste. Het bestaat uit eenzelfde soort paleiscomplex als ik ook wel in de Verboden Stad heb gezien. Het paleis heeft mooie gebouwen en ook hier is het vrij rustig, dus ik kan in alle rust naar de gebouwen kijken. Omdat de tombe niet opgegraven is, is er verder niet heel veel te zien.

IMG_20190902_131329IMG_20190902_132807IMG_20190902_134743

Dingling

Hierna neem ik de bus naar Dingling, waar keizer Zhu Yijun is begraven. Dit is de enige tombe die is opgegraven. Onderweg moet je voorbij verschillende muren, maar de poorten hiervoor staan niet allemaal meer overeind (afgebrand tijdens de oorlog met de Engelsen en Fransen). De tombe zelf ligt onder een grote gecreëerde heuvel in een soort park. Na veel traplopen kom ik in de tombe aan. In de tombe zijn verschillende groten stenen met chinese teksten erop, grote stenen tronen voor de keizer en zijn twee keizerinnen, en tenslotte een ruimte met grote rode grafkisten (nagemaakt zoals ze er toen uitzagen). Qua historie is het allemaal gaaf, maar wat je kunt zien valt me toch enigszins tegen. Na de tombe pak ik de bus terug richting Beijing.

IMG_20190902_143743IMG_20190902_150119IMG_20190902_145605

In de avond heb ik weer met wat studiegenoten afgesproken. Twee van de duitsers van gister waren erg geïnteresseerd in mijn avonturen in de club, met name dan in de gratis drank. Dus ga ik met hen en wat van hun vrienden nogmaals de club in. Opnieuw een hele leuke avond.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans Reitsma:
    4 september 2019
    Fijn voor je dat je niet meer " only de lonely" bent.