Dag 9-12: Trip naar Datong

9 september 2019 - Beijing, China

Dag 9: Trein naar Datong
Voor de komende dagen had ik thuis al een tripje geboekt naar Datong. Hier liggen namelijk wat toeristische plekken in de buurt die ik graag wilde bezoeken voor mijn rondreis in Februari, maar wat niet echt paste in de planning. Vandaag moet ik al vroeg op om de trein richting Datong te pakken. Hier gaat helaas geen hoge snelheidstrein heen, dus wordt het 6 uur lang overleven.

Nadat ik eenmaal mijn tickets had bemachtigd, kwam ik erachter dat de trein dik 2 uur vertraging had.. Geen goed begin van het uitje. Na lang wachten kon ik eindelijk instappen, in een trein vol met Chinezen die mij met grote ogen aankijken (spreekwoordelijk dan). Een paar Chinezen beginnen mij ook al snel veel vragen te stellen, natuurlijk volledig in het Chinees. De reis is verder lang maar wel vol te houden. Onderweg kijk ik ook af en toe mijn ogen uit naar grote rotsachtige bergen waar we doorheen rijden.

IMG_20190903_143725IMG_20190903_183941

In mijn hostel kom ik een Duitser tegen die heel toevallig ook bij BIT gaat studeren. Hij nodigt me uit om samen een hapje te eten. In de buurt zijn een aantal hotpot restaurants (soort fondue maar dan met bouillon), dus kan ik mooi dit voor het eerst proberen. Het was allemaal erg lekker en gezellig.

IMG_20190903_202635

Dag 10: Hangende tempel
Vandaag had ik besloten om naar de Yungang grotten te gaan. Echter, terwijl ik bij de bushalte sta wordt ik (zoals altijd) belaagd door taxichauffeurs. Een biedt aan om me voor 30¥ (€4) naar de hangende tempel te rijden. Hier wilde ik sowieso al heen, en dit is voor anderhalf uur rijden heel erg goedkoop. Daarom ga ik ermee akkoord. Hij rijdt mij plus iemand anders daarheen. Even later komt de aap uit de mouw, hij stopt namelijk ergens om nog een 3e persoon te vinden. Na een halfuur wil ik bijna uitstappen, als hij eindelijk iemand gevonden heeft.

Hangende tempel

De hangende tempel zelf is een houten, boeddhistische tempel die tegen een rotswand aan is gebouwd. Hij steekt zelfs een stuk uit, waardoor hij als het ware "hangt". Voor de veiligheid zijn later wel pilaren bij gebouwd. De reden voor de aparte locatie is ofwel om verder van het 'aardse' vandaan te zijn of puur tegen overstromingen.

IMG_20190904_120107IMG_20190904_120308IMG_20190904_121107

Nadat ik aankom op, kijk ik al gelijk mijn ogen uit naar alle hoge rotswanden in de buurt. De tempel ziet er super mooi maar wel absurd uit, zo recht tegen een rotswand aan. Door de tempel is een looproute waar je in een stoet doorheen loopt. Dit is begrijpelijk omdat de tempel niet heel groot is, maar wel enigszins jammer. Het voelt een beetje als een Efteling tour waar je zo nu en dan stilstaat om ergens naar binnen te kijken.

IMG_20190904_121656IMG_20190904_122418IMG_20190904_122617

Als ik weer terug wil biedt de taxichauffeur me aan om voor 50¥ naar een andere touristische attractie in de buurt te gaan. Hiervoor heeft hij namelijk al 2 mensen gevonden. Ik besluit om dan maar mee te gaan.

Heng berg

Na een kort stuk rijden blijkt het te gaan om een berg genaamd Heng met verschillende tempels onderweg en een uitzichtpunt boven. Later blijkt het dat deze berg een van de 5 belangrijke bergen uit het Taoisme is. De twee andere Chinezen bieden aan om hem samen te gaan beklimmen.

IMG_20190904_135603IMG_20190904_141401

De Chinezen vertellen mij later dat de gehele klim zeker 3 uur gaat duren. Hier had ik niet helemaal op gerekend toen ik vanochtend was vertrokken... Maar de klim is op zich te doen en de uitzichten onderweg zijn super mooi. Een Chinees kan een beetje Engels, dus daarmee raak ik wat aan de praat. De beklimming is een heel leuke ervaring, waar ik geheel toevallig in ben beland. Na de wandeling van 3 uur zijn we rond 15:15 weer beneden. Ik eet nog snel wat (had niet geluncht) en dezelfde taxichauffeur brengt me naar huis, opnieuw voor 30¥.

IMG_20190904_145039IMG_20190904_150237IMG_20190904_144811

Dag 11: Yungang grotten
Na de avonturen van gister, ga ik vandaag dan maar mijn originele plan uitvoeren: de Yungang grotten bezoeken. Deze zijn redelijk dichtbij Datong, met de bus in drie kwartier bereikbaar.

Yungang grotten

Sinds 500 na Christus zijn er hier door Boeddhistische monniken allerlei grotten, nissen en beelden uitgehakt. In totaal zijn er nu in Yungang zo'n 20 hoofdgrotten en meer dan 200 kleinere grotten en nissen.

IMG_20190905_104031

Voordat ik bij de grotten kom loop ik eerst door een grote boeddhistische tempel die op een meertje ervoor ligt. Na een stukje wandelen kom ik bij een lange rotswand, waar de grotten in zijn gebeiteld. Hierlangs kun je om de 50m weer een nieuwe grot bekijken. Sommige beelden zijn erg beschadigd, maar veel is nog vrijwel intact.

IMG_20190905_111323IMG_20190905_113337

In grot 5 staat een enorm Boeddha beeld van wel 17m binnen een grot, waar een soort pagoda tegenaan is gebouwd. In deze grot is geen enkele stenen wand kaal, overal waar je kijkt zijn wel kleine Boeddhas of andere dingen gebeiteld. Grot 6 is al even mooi, met een grote stenen pilaar met verschillende grote en kleine Boeddhas. In deze grotten mocht ik helaas geen foto's maken (eigenlijk overal binnen niet, maar hier werd er streng gecontroleerd)

IMG_20190905_114510IMG_20190905_114816

Even verderop kun je direct vanaf buiten de grotten inkijken (zonder pagoda's ervoor). Hier is ook het hoogtepunt van Yungang: een bijna geheel intact, zittend Boeddha beeld staat in een grote nis. Hier staan er ook grote groepen touristen voor foto's en Chinezen fotografen die maar al te graag je foto willen maken. Na wat , breng ik ook nog een bezoekje aan het museum waar veel losse beeldjes en brokstukken te zien zijn. Hierna wandel ik rustig terug langs de grotten naar de uitgang.

IMG_20190905_115835

Centrum Datong

Terug in Datong heb ik nog een deel van de middag om het stadcentrum te bezoeken. Om het stadscentrum heen hebben ze de oude stadsmuur weer volledig opgebouwd, inclusief grote Chinese gebouwen die dienst doen als wachttorens.

IMG_20190905_135625

Binnen de stadsmuren valt het me eerlijk gezegd tegen. Er is vooral veel asfalt, verpauperde wijken en bouwputten. Wel breng ik een bezoekje aan het Huayan klooster, wat een groot complex is binnen de stadsmuur met vele mooie tempels en pagoda's. Ook neem ik wat foto's van de glazen 9-draken muur, deze komt uit 1392 en er zijn nog maar 3 van zulke muren in China (de andere 2 in Beijing, maar dit is de grootste). Hierna eet ik wat bij een lokaal restaurant en ga ik vroeg terug naar mijn hostel.

IMG_20190905_151735IMG_20190905_154850IMG_20190905_161716

Dag 12: Trein terug

Vandaag moet ik vroeg op om de trein terug naar Beijing te pakken. Deze keer heb ik een "hard sleeper", wat betekent dat je in een ruimte met 5 anderen ligt. Op mijn kaartje werd ik een bepaalde cabine in een treinstel aangewezen. Daar moest ik helemaal bovenin gaan liggen. Hier was niet superveel plek, omdat je dicht op het dak zit, maar je had daarentegen wel wat privacy. Verder kon ik nog wat slapen, dus de treinreis ging lekker snel voorbij.

1. Sonja:
    10 september 2019
    Hoi Stijn. Het is weer een mooi reisverslag. Onverwacht schrijftalent, dat blijkt..
    En nu dan toch echt op naar de studieperikelen en leren kennen van medestudenten. Ook iets om naar uit te zien lijkt mij.