Week 13: Tokyo - Deel 1

27 november 2019 - Tokyo, Japan

Zoals ik vorige blog al naar gehint had, ben ik afgelopen week met wat vrienden een paar dagen in Tokyo geweest. Met het idee: nu we toch "in de buurt" zijn, hadden we een maandje geleden een trip van 4 dagen geboekt. Het begon eerst met 1 Duitser (Vadym) en onze Nederlandse kamer (op Michael na), maar vlak voor boeken kwamen hier nog wat andere Duitsers bij. Dus ging ik uiteindelijk met mijn 2 Nederlanders kamergenoten en 4 andere Duitsers op reis. Omdat onze vluchten tijdens de nacht waren, hadden we uiteindelijk 3 hele dagen in Tokyo.

Dag 1: Vlucht heen
Op 17 november gingen we vroeg in de avond richting luchthaven Beijing. Onze vlucht vertrok om 9 uur. Het vliegveld is gelukkig prima met de metro bereikbaar vanaf de campus, dus rond 6 uur vertrekken we vanaf het metrostation hier. Eenmaal aangekomen moesten we bij de internationale terminal zij. Het was het wel opvallend hoe weinig mensen er hier waren, het voelde echt alsof het vliegveld al bijna aan het sluiten was. Toen iedereen was aangekomen (sommige mensen waren later ivm college), pakten we nog ergens een drankje. Terwijl we aan het drinken waren en dachten nog veel tijd te hebben, riepen ze plotseling al om dat er een "last call" was. Waren we toch een beetje de tijd uit het oog verloren (al was er nog zeker 45min tot vertrek...). Gelukkig konden we daarna snel boarden. De vlucht zelf was aangenaam. Het vliegtuig bleek maar halfvol te zitten, dus had ik niemand direct naast me zitten.

Hotel

Rond 1 uur s nachts kwamen we aan in Tokyo (+1 uur tijdsverschil). Hier moesten we een taxi nemen, omdat de goedkopere opties zoals bus of monorail al dicht waren. Tokyo is wel gelijk een stuk duurder dan China, dus de taxi kost ons gelijk €15 per persoon. Ons hotel ligt redelijk in het centrum, vlakbij het keizerlijk paleis. Het hotel was wel weer even genieten na zo lang in de dorm te hebben gewoond. We hadden weliswaar een simpele kamer met 3 tweepersoonsbedden en slaapbank, maar de bedden waren zo zacht vergeleken met China. Plus nog eens een lekkere douche en zo'n Japanse verwarmde wc met ingebouwde bidet. Zo merk je wel weer veel dingen die je toch mist in mijn kamer op de uni. Plus ook nog sterke wifi die niet geblokkeerd is!

Dag 2: Vismarkt, Asakusa, Akihabara

Tsukiji

Na een korte nachtrust, staan we rond een uur of 9 op. Het duurt even voordat iedereen klaar is, omdat we maar 1 douche op 7 mensen hebben. We kopen snel wat brood en voorverpakte sushi bij het supermarktje op de hoek en gaan dan met de metro naar de Tsukiji vismarkt. Hier was tot vorig jaar de vis groothandel, waar enorme vissen werden verkocht aan retailers. Tegenwoordig is de markt verhuist, maar de wijk heeft nog wel veel kraampjes, winkeltjes en restaurants. Ook al was het vrij druk en toeristisch, het was leuk om door de smalle straatjes te lopen en wat kraampjes te bekijken. Hier en daar kun je wat proeven en zelf koop ik een geflambeerde inktvis op een spies. De inktvis zelf was lekker, maar wel enigszins taai. Verder proberen wat mensen nog Wagyu biefstuk, dit is vlees van een bekend Japans koeienras. Dit is flink prijzig maar scheen wel heel lekker te zijn.

IMG_20191118_111804IMG_20191118_111947IMG_20191118_110951

Asakusa

Na de vismarkt pakken we de metro richting de wijk Asakusa. Dit is een van de historische wijken van Tokyo, die met name bekend is omdat de boeddhistische Sensō-ji tempel er staat. Dit is met ongeveer 1400 jaar de oudste tempel in Tokyo. Bij aankomst uit de metro stuiten we al snel op de ingangspoort, waar een enorme rode lampion hangt met een grote groep toeristen eromheen. Na wat foto's te maken, gaan we naar binnen. Voorbij de poort is een lange weg met vele toeristische winkeltjes, hierna kom je bij de echte tempel. Toen wij er net waren was er ook iets van een religieuze ceremonie aan de gang, dus pikte we gelijk wat plechtigheden mee. De tempel zelf is vergeleken met de Chinese tempels een stuk kleurrijker, ook door de vele rode lampions die er hangen. De stijl komt veel overeen, maar verschilt toch in de details. Naast het grote gebouw is er verder niet veel meer te zien, dus ben je er sneller klaar dan bijvoorbeeld de Lama tempel in Beijing wat een heel complex is.

IMG_20191118_134146IMG_20191118_140755IMG_20191118_140815

Tokyo Skytree

Omdat we vanaf Asakusa toch in de buurt zijn, besluiten we een wandeling te maken richting de Tokyo Skytree. Dit is een uitzendtoren van wel 634m, die eruit ziet als een soort lange naald. Het is hiermee de hoogste toren ter wereld (waarbij er verschil wordt gemaakt tussen een toren en een gebouw).  Van afstand lijkt de grootte nog mee te vallen, maar het wordt naar mate we dichterbij komen wel duidelijk hoe enorm hoog het is. Helaas was de prijs om naar boven te gaan ook een beetje aan de hoge kant voor ons, dus besluiten we dat maar niet te doen. Wel kijken we nog even rond in het winkelcentrum beneden.

IMG_20191118_164236Akihabara

Vanaf de skytree pakken we opnieuw de metro, nu richting de wijk Akihabara. Hier maken we wel voor het eerst een fout, omdat we de verkeerde lijn pakken (wel in ongeveer de goede richting). Verder is de metro wel redelijk makkelijk te begrijpen hoor. Akihabara staat bekend om iets heel anders uit de Japanse cultuur: anime. Dit zijn de Japanse animatie en tekenfilms die hier enorm populair zijn (denk Pokémon, Yu-Gi-Oh, Naruto). In de wijk vind een heleboel winkels met actie figuren, strips, games en nog veel meer gerelateerds. Ook al zegt het meeste me niks, het geeft wel weer een hele andere kijk op de Japan. Het toppunt waren de vele "maid cafes". Dit zijn cafés waar de bediening (overwegend vrouwen) verkleed zijn als personages uit anime shows, inclusief korte rokjes of gekke prinsessenjurken. Voor de ervaring waren we er bij een naar binnen gegaan. Maar de zaak was vrij leeg en je moest per persoon al extra betalen om uberhaupt een tafel te krijgen, dus gingen we na een paar minuten weer weg. Het was genoeg om een indruk te krijgen, maar niemand voelde er super veel voor.

IMG_20191118_182723IMG_20191118_175118

In Akihabara besluiten we ook wat te gaan eten. Na veel heen en weer geloop, kiezen we uiteindelijk een sushi restaurant met zo'n lopende band. Hier kun je gaan zitten en dan sushi pakken van de lopende band die voor je neus voorbij gaat. Alle borden hebben een kleurtje waar de prijs aan is gekoppeld, dus je betaald uiteindelijk per bord. De sushi was heel lekker en je moest echt je best doen om niet heel veel uit te geven, omdat je pas op het eind wordt geconfronteerd met de kosten. Het enige jammere was wel dat de sushi voornamelijk uit nigiri (rijst met stuk vis erbovenop) bestond, ik had graag nog wat afwisseling gezien.

IMG_20191118_191737IMG_20191118_192150

Na het avondeten besloten we met z'n allen langzaam terug naar het hotel te gaan. Iedereen was nog moe van de vlucht en aankomst s nachts, plus we wilden de volgende dag weer veel doen. Omdat we zo'n 25min lopen van het hotel waren, besluiten we een avondwandeling terug te maken. Onderweg kopen we als echte studenten ook nog wat bier voor onderweg.

Wat deze eerste dag veel opvalt is hoe beleefd de Japanners zijn. In vergelijking met China zijn ze een stuk stiller en klinken ze vriendelijker. Ook nemen ze bij de supermarkt bijvoorbeeld je geld met twee handen en een lichte buiging aan. Het voelt als Europeaan wel enigszins overdreven beleefd, maar wordt hier blijkbaar als normaal ervaren.

1. Sonja:
    Mooi verhaal weer Stijn!
  2. Mathea:
    27 november 2019
    Leuk om te lezen, weer een prachtige belevenis erbij
  3. Hans Reitsma:
    27 november 2019
    Leuk tussendoortje Stijn! Geniet maar lekker.
  4. Gerard Slot:
    27 november 2019
    Utsukushii verhaal weer, top uitje!
  5. Joan Könings:
    27 november 2019
    Mooi verhaal Stijn, fijn dat weer even van iets meer comfort kunt genieten. Interessant ook de verschillen die je opmerkt tussen China en Japan.
  6. Henk vos:
    28 november 2019
    Leuk Stijn en idd, Japan ligt om de hoek🥴
    Kun je ook wel even een biertje bij ons in Nieuw Zeeland komen doen....
  7. Gertie:
    2 december 2019
    Wat een extra mooie ervaring weer!
    Geniet ervan!