Week 3-4: Leven op de campus

24 september 2019 - Beijing, China

Week 3: Wonen op de campus

​​​​​N​​a mijn aankomst met de trein in Beijing, kan ik eindelijk de universiteit campus betreden. Hier is er vandaag (vrijdag 6 september) en morgen de registratie, waar je officieel inschrijft bij de universiteit en je een kamer krijgt toegewezen als je op de campus wil verblijven. Ook moet ik gelijk contant een zorgverzekering afsluiten en de kamerhuur voor het hele semester betalen (1850¥ kaal plus 500¥ voor water/licht, ongeveer €300 voor 5 maanden). Omdat ik laat op de middag aankom, is er geen rij en is alles vrij snel gepiept. Ik krijg gelijk een collegekaart waar ik geld op kan zetten om mee te betalen op de campus. Voor de wifi moet je ook betalen.., maar hiervoor heb je per se WeChat Pay nodig, waarvoor je weer een chinese bankrekening nodig hebt. Uiteindelijk kan ik dit in het weekend allemaal met wat moeite regelen.

IMG_20190909_090158

Dormitory

Ik had zelf ook gekozen om op de campus in de "dorm" te verblijven, omdat het er enigszins bij hoort en het zo ontzettend goedkoop is. Bij registratie wordt ik een kamer toegewezen met 3 andere Nederlanders: Joris, Pieter en Michael. Joris en Pieter komen allebei toevallig ook uit Eindhoven, al ken ik ze verder niet. Michael studeert in Delft en heeft zelf Chinese ouders, en dus kan hij zelf ook een beetje Chinees spreken. Samen delen we een klein kamertje met 2 stapelbedden en 4 kasten met ingebouwde bureaus.

IMG_20190907_092507IMG_20190907_141626IMG_20190907_141635

Naast onze kamer is nog een kamer met 4 Duitsers en een kamer met 4 Spanjaarden. Met z'n 12'en delen we 2 douches, 2 wc's, en 2 wasbakken. Bovendien heeft iedereen een grote kluis voor spullen. De kwaliteit van de kamers laat wel wat te wensen over. De "matrassen" zijn hard en superdun, en de sloten van de wc's, douches en kluisjes stellen niks voor. Ook moet je voor alles wat je gebruikt betalen, naast de wifi ook voor warm water (douche, wasmachine). Al zijn het hele kleine bedragen.

Het grote voordeel van op de campus wonen (naast de lage kosten) is dat het contact met anderen veel makkelijker is. Gelijk bij aankomst ontmoet ik mijn andere kamergenoten en gaan we samen wat eten. Ook leer ik al snel veel andere uitwisseling studenten kennen die in het gebouw wonen, dus je hebt altijd wel iemand om mee te gaan eten of mee te praten.

Eten op de campus

In het gebouw is verder geen keuken of iets dergelijks, omdat het hier niet normaal is om zelf te koken. Iedereen eet op de campus in grote eetzalen. Er zijn bij BIT meerdere eetzalen, waar je allerlei Chinese gerechten kan bestellen. Bij de meeste kun je zelf verschillende soorten vlees/groente gerechten kiezen en dan rijst erbij nemen. Ook kun je vaak losse gerechten bestellen, maar dan moet je iets kiezen uit een volledig Chinees menu. Het eten is over het algemeen erg lekker, al pak je soms een gek gerecht (vlees met veel botten, gek vlees, heel veel olie, etc). Ook is er maar een korte periode waarin je kunt eten, waarin het ook gelijk ontzettend druk is. Als je bijv. na 2 uur nog moet lunchen dan heb je pech, want de meeste gerechten zijn op of koud. Omdat je soms ook wat anders wil naast rijst (of noedels), ga ik soms met andere nog buiten de campus een pizza of iets dergelijks halen.

IMG_20190909_112210IMG_20190909_182903

Sport en uitgaan

In de eerste week had ik zelf nog geen colleges, dus alle tijd om rustig de campus te verkennen en zaken te regelen. Naast de bankrekening en zorgverzekering neem ik ook een abonnement op de sportschool. Op de campus zelf wordt heel veel gesport, voornamelijk voetbal, basketbal, tennis en badminton. Zelf ben ik al vaker wezen voetballen of basketballen met andere buitenlanders, en er komen dan vanzelf Chinezen die graag mee willen doen.

De reden dat er veel gesport wordt is wellicht dat er verder in de avond weinig te doen is op de campus. Alles lijkt hier in het teken van studie en ontwikkeling te staan, dus kun je nergens een bar of plek vinden waar je gezellig met anderen wat kan drinken. Hiervoor moet je weg van de campus, en zelfs dan is er in de nabije omgeving weinig te doen 's avonds. Dus gaan we met de studenten vaak richting Sanlitun district, waar je wel vele clubs en kroegen kan vinden. Alleen is dit wel vrij ver vanaf de campus (20 minuten met de auto zonder file). Hier komt nog bij dat er een avondklok is om 0:00 doordeweeks en 2:00 in het weekend... Dus moet je of al vroeg gaan zodat je vroeg terug kan zijn, of de hele nacht doorhalen en om 06:00 terugkomen wanneer het gebouw weer open gaat. Deze twee weken heb ik het 2x volgehouden, maar anders is het wel jammer om al om 11 uur te gaan als het nog gezellig is.

IMG_20190911_020646

IMG_20190920_222934

Week 2: Colleges

Mijn eerste college had ik pas op dinsdag in de tweede week sinds ik op de campus ben. Ik begin gelijk met een dag van 9:50 tot 20:55, waarin ik de vakken Digital Library, Web Mining, en Advanced Operating Systems heb. Ik merk al snel dat het Engels van de leraren niet geweldig is, ze zijn soms vrij lastig te verstaan door gekke uitspraak en intonatie. Qua materiaal is het prima, minder uitdagend dan in Nederland maar nog wel interessant. Echter is het tempo van de Chinese docenten zo traag, dat ik al vrij snel niet meer oplet.

IMG_20190917_183515

Op donderdag heb ik nog het vak Advanced Computer Networks, wat gegeven wordt door een man uit India. Hij spreekt gelukkig wel goed Engels en heeft een sneller tempo. Alleen is zijn stem zo hoog, dat ik op het begin even moeite had niet te lachen. Verder worden sommige vakken nog voor een 2e keer in de week gegeven. Gelukkig heb ik momenteel maar 20 uur college in de week, op dinsdag, donderdag en vrijdag. Dus is er voldoende vrije dagen om nog dingen te ondernemen. Deze week boek ik ook nog een reisje over 2 weken naar Zhangjiajie (park waar de Avater film op is gebaseerd) met 12 anderen, dus genoeg om naar vooruit te kijken.

1. Mathea:
    24 september 2019
    Klinkt allemaal goed Stijn. Ik moest wel lachen een avondklok? Best vreemd allemaal. Ik vind het knap hoe je het allemaal doet hoor, het is zo'n andere wereld. Nog ruim 3 weken te gaan dan zullen we het ook gaan beleven. Veel liefs
  2. Henk vos:
    25 september 2019
    Lijkt wel op het internaat van mijn zeevaartschool (jaren 70-tig). Met 12 man op een kamer met bureaus en stapelbedden. Ook een avondklok maar dan om 22:00 binnen.
    Hopelijk pik je wat op van de feitelijke studie. Als ik het zo hoor is het niveau niet zo fantastisch. Anderzijds...een ervaring for live!
    Sterkte, succes en natuurlijk ook veel plezier daar!