Week 5: Longqing kloof

1 oktober 2019 - Beijing, China

Zondag 22 september: Longqing

Vandaag heb ik een dagtrip naar Longqing kloof geboekt bij een reisorganisatie samen met 7 andere studenten van BIT. Twee van mijn kamergenoten waren er afgelopen woensdag al geweest en hadden het zo leuk dat ik zelf ook moest gaan. Dus zit ik vanochtend vroeg om 7:15 in een busje samen met 3 Spanjaarden, 2 Italianen, 1 Duitser en Michael, mijn andere Nederlandse kamergenoot. Onderweg stappen er nog meer toeristen in en rijden we in 2,5 uur naar de locatie. De kloof bevindt zich noordelijk van Beijing, nog iets verder dan de muur. Onderin de kloof is een rivier, die de kloof in de loop van de jaren heeft uitgegraven uit de bergen.

IMG_20190922_105552

Het eerste wat we tegenkomen is een stuwdam, die het water in de kloof op peil houdt. Er is een trap in de vorm van een draak tegen de bergwand aangebouwd. Dit wordt als een echte toeristische attractie aangeprezen, maar het komt me vooral vrij nep over. Van binnen zijn er roltrappen, dus sta je in een lange rij toeristen te wachten tot je boven bent.

IMG_20190922_103527IMG_20190922_103409

Eenmaal boven nemen we met de groep een boot op de rivier. De boottocht is daarentegen heel erg mooi. Onderweg vaar je langs enorme rotswanden en bergtoppen. Plus het water geeft wat verkoeling van het warme weer en de busrit. Na de boot hebben we een paar uur vrije tijd om het gebied te verkennen. In de buurt kun je een berg beklimmen, een tempel bezoeken, een eigen bootje huren en zelfs bungee jumpen. Wij kiezen ervoor om als eerste de berg te beklimmen, na eerst wat te lunchen daar. De berg is nog een halfuur steil klimmen, maar daarna word je wel beloond met een spectaculair uitzicht over de bergen en rivier.

IMG_20190922_110502IMG_20190922_105048IMG_20190922_134229

Bij terugkomst beneden sta ik voor de keuze om te gaan bungee jumpen. Een van mijn kamergenoten was op woensdag al gegaan en Michael wilde ook wel gaan, dus kon ik natuurlijk niet achterblijven. Ik heb altijd al wel een beetje hoogtevrees gehad, maar ik probeerde er niet te lang bij stil te staan. Het bungee jumpen kost 260¥ (€35). Ik beklim samen met Michael de trap richting het springen. Omdat hij al eerste gaat, moet ik eerst nog een tijd op een bankje zitten, hoog boven de rivier. Uiteindelijk gaat alles vrij snel voor me voorbij, en sta ik voordat ik het weet met de kabel om mijn enkels boven de afgrond.

IMG_20190922_122328

Na een laatste foto van de Chinese medewerkers, krijg ik het signaal dat ik mag springen. Zonder lang na te denken, laat ik me dan maar voorover vallen. Het vallen gaat zo snel dat ik pas onderaan bedenk om iets te schreeuwen. Het is echt een ongelooflijk vette ervaring, en als ik er aan terugdenk krijg ik telkens kriebels in mijn benen. Het enige vervelende was dat, door al het bloed dat naar mijn hoofd stroomde, ik veel last kreeg van mijn ogen en voorhoofd. Na mij springen ook nog twee meisjes, een Italiaanse en een Spaanse. Omdat ze beiden niet echt durven, moet er een geduwd worden en de ander laat zich naar achteren vallen (zonder te kijken).

Video van bungee jump

Na het bungee jumpen volgde nog een korter bootritje terug en dan een kabelbaan naar een ander berg. De kabelbaan was ook weer super leuk, al was ik vooral nog aan het bijkomen van de sprong. Eenmaal boven was het weer een kleine klim naar het uitzichtpunt. Bij dit uitzichtpunt is ook een tempel gebouwd. Ook deze plek was heel mooi, al was het uitzicht ongeveer hetzelfde als de vorige berg. Na de klim en de kabelrit terug, was het weer tijd om in de bus terug richting Beijing te gaan.

IMG_20190922_145043IMG_20190922_150402IMG_20190922_142945

Week 5:
Verder beleef ik een redelijk rustige week. De colleges van mijn vakken zijn nog steeds vrij saai, maar het geeft me gelukkig wat tijd om aan andere dingen te werken. Inmiddels heb ik al wel wat huiswerk maar hoef nog steeds niet veel te doen. Ik ben in mijn "vrije tijd" vooral bezig met programmeren voor de TUe, waar ik nog een baantje heb wat me een beetje inkomen geeft. Verder ga ik veel sporten met mijn kamergenoten en in de avond vaak iets drinken (kan het niet laat maken door de avondklok, dus je bent altijd wel vroeg weer terug).

1. Hans Reitsma:
    1 oktober 2019
    Weer een leuk verhaal Stijn. En nu wat werken scheelt begin volgend jaar weer. Veel plezier.
  2. Gerard Slot:
    10 oktober 2019
    Spectaculair verhaal en ook je dagelijkse bezigheden leuk beschreven. Leuk om je in Beijing te gaan ontmoeten.