Week 6: Zhangjiajie - Deel 2

15 oktober 2019 - Zhangjiajie, China

Donderdag 3 oktober: Zhangjiajie park

Op de vierde dag in Zhangjiajie gaan we dan eindelijk het nationale park bezoeken. Hier zijn de bekende 'Avatar mountains', wat de voornaamste reden voor de verre reis hierheen was. Voor de laatste 3 dagen vakantie hebben we een Airbnb vlakbij de zuid ingang van het park geboekt.

Deze ochtend staan we weer vroeg op omdat we niet te laat in het park willen zijn (in verband met drukte vanwege Golden Week). Bovendien moeten we eerst nog onze spullen droppen bij de Airbnb. Hier worden we vrolijk begroet door een man met een hele enthousiaste, witte hond. De Airbnb lijkt verder veel op een hotel maar dan zonder receptie of iets dergelijks. Qua locatie is het hier al prachtig omdat je middenin het natuurgebied zit. Na kort wat te rusten gaan we al snel weer op pad.

Kabelbaan

Bij de zuidingang is het, zoals verwacht, behoorlijk druk. Gelukkig gaat de kaartverkoop redelijk snel en is je kaartje voor meerdere dagen geldig. Eenmaal binnen wil de groep met de kabelbaan omhoog naar een bekend uitzichtpunt. Hier komen we echter in een lange rij terecht, waardoor sommigen besluiten om toch de wandeling van een kleine 2 uur naar boven te nemen. Ik twijfel zelf maar vind het zonde van mijn al gekochte ticket. Uiteindelijk wachten we zo lang dat de anderen niet veel later dan ons boven aankomen.

IMG_20191003_115817

De kabelrit is mooi maar niet super spectaculair, ook vergeleken met Tianmen berg. Het uitzicht van boven is echter wel het wachten waard. Het park bestaat uit veel bos met smalle, rotsachtige pieken wat een unieke uitstraling heeft. Zelf loop je over een grote berg met veel uitzichtpunten langs de rand. Het doet me enigszins denken aan sommige national parks die ik heb gezien in de Verenigde Staten. Qua drukte is het af en toe zoeken naar een plek maar er is boven genoeg ruimte dat het niet heel storend is.

IMG_20191003_123359IMG_20191003_132852mmexport1570627115423

Na lang van de verschillende uitzichtpunten te hebben genoten, besluit ik met de meeste anderen om naar beneden te wandelen. Hier komen we ook de beruchte apen tegen, waarvoor veel gewaarschuwd wordt. Zo zag ik ze brutaal het eten uit een plastic tas van een Chinees stelen, al lieten ze mij gelukkig met rust. Nadat we beneden waren ging ik nog met iemand een stuk langs de rivier wandelen, tot we bij zonsondergang gedwongen werden terug te gaan.

IMG_20191003_171111

De gastheer van de Airbnb wilde vanavond heel graag voor ons koken, met een klasieke chinese gerechten en een BBQ. Het was allemaal heel gezellig met de groep en daarna dronken we nog tot laat op de avond bier samen met de gastheer.

mmexport1570627158482

Vrijdag 5 oktober: Wulingyuan
Deze dag bezoeken we opnieuw het nationale park, alleen nu de oost-ingang bij Wulingyuan. Hiervoor nemen we eerst een taxi van 40 minuten. Ik vertrek om 9 uur met een paar anderen, de rest van de groep wil langer uitslapen (die zijn brak).

Tianzi berg

In het park aangekomen kiezen we ervoor om de Tianzi berg te gaan beklimmen. Dit blijkt een hele zware klim te zijn. We waren zeker 3 uur bezig met lopen en dan met name trappen omhoog. Uiteindelijk komen we dan aan op het "Heavenly Terrace" waar we een prachtig uitzicht hebben over een ander deel van het park.

IMG_20191004_141320

IMG_20191004_171055

Hierna wandelen we verder en komen we in het meer toeristische deel terecht, wat bereikbaar is met kabelbaan. Hier is zelfs een McDonalds te vinden. We nemen de kabelbaan naar beneden, die nog een stuk mooier is dan het ritje van gister.

IMG_20191004_153628

Glazen lift

Eenma beneden willen we nog snel de bus nemen richting de glazen lift in het park. Hiervoor hadden we gister net geen tijd meer. Bij aankomst staat er vrijwel geen rij, dus kopen we de ticket en gaan we naar boven. Dit was echter een grote fout.. De rit was mooi maar snel voorbij en eenmaal boven zagen we een werkelijk gigantische rij voor de lift terug. Het duurde zo'n 5-10 minuten voordat we uberhaupt voorbij de rij waren gelopen. Bij het einde werd ons verteld dat wachten zeker 2-3 uur ging duren, maar naar beneden wandelen misschien wel 4 uur. En over anderhalf uur werd het donker.

IMG_20191004_153926

Toch leek me de schatting overdreven, dus pakten we een bus van 5 minuten waarna andere mensen nog maar 2 uur wandelen zeiden. Dit was al beter te doen dus gingen we het toch proberen. Bij vertrek sloten ook 4 Portugese meiden aan die ook niet in de rij wilden staan. Uiteindelijk was het wandelen heel gezellig en waren we in 1 uur beneden. Hierna moesten we nog wel 45 minuten in het donker richting de uitgang lopen, terwijl het park al zo goed als leeg was. Gelukkig was het met de zaklamp op onze telefoon nog goed te doen. Al met al was het een onvergetelijke ervaring, wat allemaal toch nog goed uitpakten. Na veilig thuis te komen, pakken ik nog snel wat te eten en duik ik uitgeput mijn bed in.

Zaterdag 6 oktober: Glazen brug
Ook vandaag geen kans om uit te slapen, omdat de groep heel graag nog de glazen brug in de buurt wil zien. Omdat we om 13:22 de trein terug moeten pakken, hebben we een strak schema. De brug is ver rijden dus staat om 5:00 de wekker.

De glazen brug is gebouwd boven een ravijn van zo'n 300 meter en is de langste en hoogste van zijn soort. Doordat we er zo vroeg zijn, kunnen we gelijk doorlopen. De brug is weer heel vet, al is hij niet super doorzichtig waardoor ik het minder angstaanjagend vind dan de glazen loopbrug bij Tianmen berg.

IMG_20191005_080145mmexport1570255272288IMG_20191005_080522

Na de brug doen we nog een mooie wandeling van 1 uur langs het ravijn naar beneden. Op het eind is ook een leuk boottochtje inbegrepen, waar we zelfs zo vroeg aankomen dat er nog niemand is

IMG_20191005_091002IMG_20191005_093110

Trein terug

Na de boottocht pakken we weer een taxi richting het treinstation en bereiden ons voor op de reis terug. Ik had deze keer gelukkig wel een bed dus had ik deze reis een stuk minder zorgen. Door veel te slapen was de 28 uur uiteindelijk ook zo voorbij.

1. Aliet Vos:
    Fantastisch wat jij daar allemaal ziet en meemaakt, Stein! Hoezo studiereis? 😉
  2. Opa en Henk Brouwer:
    Geweldig opa
  3. Gerard Slot:
    Mooi man💪
  4. Hans Reitsma:
    4 november 2019
    Al lang geen Blog meer Stijn! Je gaat toch niet vertellen dat je alleen maar aan het studeren bent? ;)
  5. Stijn:
    6 november 2019
    Haha, nou op het moment doe ik niet veel spannends. Veel sporten, wat studeren en af en toe een drankje.
    Maar over twee weken heb ik met wat vrienden een trip naar Tokyo geboekt, dus dan kan je wel weer een blog verwachten.