Week 7-12: Studie

23 november 2019 - Beijing, China

Zoals vele van jullie vast hebben gemerkt, is het al een tijdje geleden sinds ik voor het laatst een blog heb geplaatst. De reden hiervoor is dat ik voornamelijk op de campus ben en ik wat minder heb ondernomen de laatste tijd dan voorheen. Vroeg of laat moest ik toch echt wat gaan doen aan de studie, maar hierdoor heb ik de blog een beetje laten liggen. Omdat ik binnenkort ook een blog over Tokyo ga plaatsen, is daarom hier nog een update hoe de anderhalve maand zijn geweest en wat highlights van wat ik ondertussen heb gedaan.

Dagelijks leven op de campus:
Inmiddels zit ik wel in een dagelijks ritme hier op de campus. Elke ochtend haal ik vaak een fruitsalade met yoghurt, omdat het Chinese ontbijt me toch niet zo aanstaat. Als ik geen college heb ga ik vaak naar de sportschool of de bibliotheek om te studeren. Lunch en avondeten doe ik wel in de dining halls, en inmiddels heb ik een aantal vaste keuzes van rijst of noedels waar ik tussen afwissel. In de avond drink ik dan vaak nog een biertje met de andere studenten op een kamer, of in het weekend ga ik naar de bar/club.

IMG_20191104_175624

Qua studie gaat het allemaal zijn gangetje. Mijn chinese colleges zijn meestal wel vrij bagger. Het tempo en niveau ligt te laag, waardoor ik me niet echt kan concentreren. Het enige vak wat redelijk goed is wordt gegeven door een leraar uit Indië. Maar door een baantje en honors project voor de TU/e thuis heb ik toch meer dan genoeg te doen.

IMG_20191111_124539

Wonen in een dormitory is me wel enorm meegevallen. Ik kan het nog steeds goed vinden met kamergenoten en het contact met de anderen internationals is heel makkelijk. Naast af en toe wat privacy en beter internet, zou ik mijn kamer niet willen inruilen voor iets buiten de campus. Bovendien is het een ervaring op zich en toch maar voor een halfjaar. Bovendien is het spotgoedkoop..

Bezoek ouders
Tussen 12 en 18 oktober waren Mathea en Gerard een weekje op bezoek in Beijing. Na alle foto's en blogs konden ze het toch niet laten om langs te komen. Dus hoorde ik uit het niets dat ze een vlucht en hotel hadden geboekt. Het was echt super leuk om weer wat bekende gezichten te zien van thuis, ook al was het raar om elkaar dan hier in Beijing tegen te komen. Tijdens de week gingen we vaak in de avond wat eten en drinken met elkaar, omdat ik overdag nog les had en natuurlijk al veel dingen had gedaan. Het was leuk om samen ervaringen over China en Chinezen te delen.  Verder hadden we nog wel twee grote dingen bezocht: het olympisch stadion en de muur.

Olympisch stadion

Op 13 oktober ging ik in de middag met mijn ouders naar het olympisch stadion. Hier was ik zelf nog niet geweest dus was het een goede plek om samen heen te gaan. Bij aankomst merk je gelijk al hoe groots alles is opgezet. De centrale boulevard is vele meters breed en de lantaarnpalen hebben de vorm van een soort grote stalen bloemen. Bij aankomst stuit je al snel oo de grootste attractie: het olympisch stadion, ook wel bekend als Bird's Nest. Het is voor de meeste vast een bekend gezicht van de Olympische Spelen van 2008. Om het stadion zijn dikke metalen balken gebouwd die het de vorm geven van een vogelsnest. Het stadion is gaaf om te zien en zeker de moeite waard, alleen kunnen we het niet van binnen zien omdat er een paardrijd wedstrijd bezig was. We konden wel binnen bij de 'ice cube', waar het zwemmen werd gedaan tijdens de spelen. Hier was niet super veel te doen, maar het was wel cool om het grote bad te zien. Na verder nog wat rond te lopen en een hapje in een winkelcentrum te eten, gaan we in het begin van de avond weer terug.

IMG_20191013_160228IMG_20191013_161938IMG_20191013_173916

Badaling

Een paar dagen later gingen we samen naar de Muur. Ik wilde zelf nog graag een keer terug en mijn ouders wilden het natuurlijk ook zien. Omdat ik zelf al naar Mutianyu was geweest, besloten we om naar Badaling te gaan. Dit is het meest bezochte deel van de muur, omdat het goed gerestaureerd is en makkelijk bereikbaar. Rond 9 uur vertrekken we met de bus richting de muur. Na een uurtje reizen en een korte wandeling langs allerlei winkeltjes komen we aan bij de muur en kopen we een kaartje. Je kan bij het begin kiezen tussen een noordelijk en zuidelijk deel. Wij kiezen voor het noordelijk deel, wat langer is maar ook drukker. Het eerste deel is vandaag helaas ook vrij druk, soms sta je zelfs in de file op de muur. Het uitzicht over de bergen met de muur is gelukkig wel mooi en het blijft natuurlijk een unieke ervaring om over zoiets ouds te lopen. Eenmaal boven bij de hoogste uitkijktoren is het het drukste, ook omdat hier een kabelbaan naartoe gaat, maar daarna neemt de drukte vrij snel af. Op het laatst kunnen we dus nog in alle rust over de muur klimmen en mooie foto's maken. Uiteindelijk maken we een mooie wandeling van zeker 3 uur en dalen we langzaam weer terug af richting de bus.

IMG_20191016_123854IMG_20191016_123923IMG_20191016_131816IMG_20191016_135613

Cultuurdag
Op zaterdag 19 oktober heeft de universiteit een cultuurdag georganiseerd, waar studenten van elk land iets over zichzelf mogen presenteren. Iedereen die zich inschrijft krijgt een kraam en een budget voor het kopen van spullen (hapjes, drankjes, versieringen). Ik had met al paar weken terug ingeschreven samen met mijn drie kamergenoten en een ander Nederlands meisje. We kregen te horen dat het blijkbaar voor het eerst is dat Nederlanders meedoen aan de cultuurdag.

De voorbereiding op de dag loopt niet bepaald vlekkeloos. Er werd aangeraden om contact op te nemen met de ambassade, aangezien die vaak promotiespullen hebben. Echter laat de Nederlandse ambassade ons na vaak mailen en bellen in de steek. Dus moeten we alles zelf maar regelen. Helaas zijn echt nederlandse dingen, zoals klompen of klederdracht, niet te krijgen in China of veel te duur. Uiteindelijk moeten we het qua versiering dus doen met veel oranje (ballonnen, slingers), vlaggetjes en de posters die we via de uni kunnen printen. Gelukkig kunnen we wel aan veel Nederlands eten komen. Veel snoep en koek van mijn ouders (bedankt :) ) en Gouda kaas uit een delicatesse winkel.

IMG_20191019_122223

De dag zelf was een stuk vermakelijker dan ik had verwacht. De markt was open van 9 tot 3, dus ik verwacht dat het een lange dag zou worden. Maar tijdens de dag waren er gedurend optredens van studenten, de ene wat beter dan de ander maar allemaal leuk om naar te kijken. Bovendien waren er ontzettend veel Chinezen die kwamen kijken. Veel ouders ook met kleine kinderen die overal wat wilden proeven. Onze kraam stond eigenlijk nooit leeg en al het eten ging als een speer op. Vooral het drop deed het ook goed, omdat het voor de Chinezen heel vreemd was waardoor iedereen het wilde proberen (al trokken vele een moeilijk gezicht).

IMG_20191019_150850

Een andere trekpleister van onze kraam was dat we hem moesten delen met de Duitsers, die een biertap hadden geregeld met 3 fusten. Dus was het al vanaf de ochtend een feestje. Enige nadeel was dat ze iets fout hadden gedaan met opbouwen waardoor ze voornamelijk schuim aan het tappen waren. Gelukkig leek dat de meeste Chinezen niet veel uit te maken.

Nadat de markt was afgelopen, gingen we met zijn allen wat eten en daarna door naar een bar, die het Duitse bier had gesponsord. Hier bleven we nog tot laat met een grote groep door feesten. De hele dag was echt een unieke ervaring, maar het was de volgende dag ook goed bijkomen.

Xiangshan park
Op 3 november heb ik met twee vrienden een uitstapje gemaakt naar Xiangshan park of 'fragrant hills' park in het Engels. Dit is een park met veel heuvels in het westen van Beijing wat bekend staat om zijn mooie herfstkleuren. Hierom werd het door meerdere mensen aangeraden om het park eind oktober/begin november een bezoekje te brengen. Uiteindelijk ga ik op zondag met Michael uit mijn kamer en onze Duitse buurman Tim.

IMG_20191103_151327

Onderweg, rond een uur of 10, komen we erachter dat we niet de enige met dit idee waren. We wilden er met de metro heen maar voor de laatste lijn staan enorme rijen om naar binnen te komen. Dus besluiten we de taxi te pakken, maar ook hiermee komen we vlak voor aankomst vast in de file. Uiteindelijk moeten we dus maar we de laatste paar kilometer lopen. Bij aankomst in het park staan we gelijk in een meute Chinezen. Gelukkig is het park groot en is het op de kleinere paden prima te doen.

IMG_20191103_140528

Het park zelf is mooi en schoon, zoals eigenlijk alle betaalde parken dat zijn in China. De herfstkleuren zijn vollop aanwezig, al was het een weekje later misschien nog mooier geweest. We bezoeken in het park eerst een kleine tempel en villa en beginnen daarna aan het beklimmen van een van de centrale heuvels. De klim is nog best pittig, zeker door de drukte op het eind, maar uiteindelijk heb je dan wel een mooi uitzicht over het park. Alleen jammer dat het redelijk mistig is (smog wellicht), waardoor je niet super ver kan kijken.

IMG_20191103_152138IMG_20191103_161440IMG_20191103_164209

1. Henk vos:
    23 november 2019
    Leuk om weer wat van je te horen Stijn. Je maakt me wel nieuwsgierig met Tokyo....
  2. Sonja:
    23 november 2019
    Mooi om weer van je te horen! En alvast via foto's een voorproefje van Tokyo. Ziet er erg volgebouwd uit!...
  3. Aliet Vos:
    23 november 2019
    Ik dacht dat ik Japanse karakters zag maar dat klopt dus? Anyway, leuk om weer wat van je te horen, Stijn! Never a dull moment, behalve in college. Hey ga je goed verder!
  4. Mathea:
    23 november 2019
    He Stijn leuk verslag weer. Ik moest wel lachen hoor, uit het niets hadden mijn ouders besloten om langs te komen 😂. Toch was er eerst wel een berichtje dat je ons heel enthousiast had gemaakt. Wij wilden ook!
    En het was super leuk om jouw belevenissen Even kort te mogen meebeleven!
  5. Hans Reitsma:
    24 november 2019
    Leuk weer Stijn! Hier leven we volop mee met de voorbereidingen van Ellen.
    Ben benieuwd naar je verhaal van Tokyo.