Week 13: Tokyo - Deel 2

30 november 2019 - Tokyo, Japan

Dag 2: Shibuya, Meiji schrijn, Shinjuku

Vandaag staan we weer (redelijk) vroeg op om goed van de dag gebruik te maken. Dus staat de wekker rond een uur of 8. Nadat we gister het meer historische deel gezien hadden in oost Tokyo, gaan we nu naar het meer moderne westen. Vandaag staat als eerst de wijk Shibuya op het programma. Dit is een rijke wijk met veel winkels en bedrijven. Een van de trekpleisters is een super druk kruispunt in het midden van de wijk, vlakbij het treinstation. Hier mogen de voetgangers ook schuin oversteken om vanaf het station richting de drukke winkelstraat te gaan. Om de zoveel tijd springen alle voetgangersstoplichten tegelijk op groen en stroomt het hele kruispunt vol met mensen.

Voordat we gaan pakken ik weer wat voorverpakte sushi bij de supermarkt. Dit is echt een goed begin van de dag. Het kost wat moeite om het uit al zijn plastic te halen (de nori is er los omheen verpakt en het plastic er moet je er tussenuit trekken), maar het is wel heel erg lekker. En nu ik toch in Japan ben, dan hoort het er ook enigszins bij.

Shibuya

Met de metro gaan we richting Shibuya en stappen we in de buurt van het beroemde kruispunt uit. Hier maken we dus gelijk een hoop foto's, al valt de drukte op zich nog mee op dit uur. Hierna steken we zelf over. Omdat er verschillende hoge gebouwen in de buurt zijn, kijken we rond of we ergens naar boven kunnen. Uiteindelijk vinden we een gebouw maar het uitzichtpunt helemaal boven kost te veel. Gelukkig is er een winkelcentrum die tot de 16e verdieping gaat (!), dus gaan we als echte studenten kijken of vanaf daar iets te zien is. Uiteindelijk viel dat tegen, maar komen we op de 14e verdieping wel een ruimte tegen met grote ramen om over de wijk uit te kijken. Vanaf hier kunnen we ook het kruispunt zien, plus de andere wolkenkrabbers om ons heen.

IMG_20191119_104929IMG_20191119_112213

Nadat we uitgekeken waren, gaan we terug naar beneden en wat verder door de wijk lopen. Hier komen we ook voorbij de Apple store, waar sommige mensen uit de groep wellicht wat willem kopen. Vadym's telefoon is namelijk een paar weken terug in Beijing gestolen, en Johannes wil graag de nieuwe airpods. Bovendien is Apple in Japan een stuk goedkoper dan elders omdat we als buitenlanders geen belasting hoeven te betalen. Het duurt alleen wel een beetje lang, dus het gaat helaas wel een beetje ten koste van onze tijd in Tokyo.

IMG_20191119_120937

Meiji schrijn

Wanneer we eindelijk klaar zijn bij de Apple store pakken we wat te lunchen bij een restaurantje. Hier probeer ik een curry, wat blijkbaar ook een bekend Japans gerecht is. Het is in ieder geval erg lekker. Wanneer onze magen weer gevuld zijn, lopen we door richting de Meiji schrijn. Dit ligt in een bos ten noorden van Shibuya en is gewijd aan de overleden keizer Meiji die Japan zo'n 150 jaar geleden moderniseerde. Hij is ook de eerste keizer die vanaf Tokyo reageerde, daarvoor was dit altijd Kyoto. Hierom zie je zijn naam wel vaker in de stad.

IMG_20191119_134259IMG_20191119_134758

Onderweg naar de Meiji schrijn bezoeken we ook nog Yoyogi park, wat ernaast ligt. Dit is een mooi park en geeft wat rust van de stad, maar is verder niet heel speciaal. We lopen even rond en gaan dan verder richting de Meiji schrijn. Op het pad hierheen zijn vaten wijn en sake gestapeld, plus zien we veel bloemen en ook nog wat bonsai bomen. De schrijn bestaat uit een ommuurde binnenplaats met een tempel. Hier mag je alleen van afstand naar binnen kijken, dus ben je opnieuw snel klaar. Wel lijkt er weer iets van een plechtigheid bezig te zijn. De tempels hier lijken dus nog wel volop in gebruik.

IMG_20191119_140630IMG_20191119_141135IMG_20191119_141619IMG_20191119_141824

Shinjuku

Vanaf de Meiji schrijn lopen we door richting het noorden, naar de wijk Shinjuku. Net als Shibuya is dit een drukke wijk met veel winkels en restaurants. Hier is bijvoorbeeld het drukste treinstation in de wereld. We bezoeken een gebouw waar je als het goed is gratis een uitzichtpunt hebt. Helaas is het vandaag gesloten, dus kunnen we maar tot de kantine halverwege. Hier heb je desondanks nog steeds een goed uitzicht over Tokyo, en je kunt zelfs vaag de bergen in het westen zien (Fuji?). Na het gebouw lopen we weer wat verder door de wijk en gaan we uiteindelijk ergens wat ramen noedels eten. Dit is een typisch Japans gerecht en opnieuw heel lekker, al is het een beetje prijzig voor wat je krijgt.

IMG_20191119_160144IMG_20191119_153256IMG_20191119_153918

We hadden van te voren deze avond uitgekozen om wat te proeven van het nachtleven in Tokyo. Dus gaan we na het eten een plek op zoeken om wat te drinken. Onderweg komen we ergens een sake proeverij tegen, wat we ook nog graag willen doen. Sake is Japanse rijstwijn en is over het algemeen ietsje sterker nog dan gewone wijn. In de winter wordt het ook wel warm gedronken, al worden de duurdere sake's koud gedronken zodat de smaak niet verloren gaat.

Omdat we ook niet al te veel willen uitgeven, kiezen we voor een proeverij van een halfuur. We krijgen een tafel toegewezen en ieder krijgt 3 kleine glaasjes voor het proeven. Hierna mogen we zelf verschillende sake's pakken uit een kast en onze glaasjes vullen. Je mag zoveel pakken als je wilt (maar het moet wel "met respect"). Uiteindelijk willen we in de korte tijd zoveel mogelijk proberen, dus gaat er veel sake doorheen. Zelf vond ik het best lekker en er was veel variatie, maar niet iedereen vond het even lekker. Opvallend was nog dat er meerdere verdiepingen waren, waarvan die met fruit sake helemaal vol zat met vrouwen (letterlijk geen man te bekennen).

IMG_20191119_190431

Na wat aangeschoten te zijn van de sake lopen we verder door Shinjuku. Hier komen we ook "per ongeluk" langs de red light district van Tokyo. Dit is weliswaar wat minder opzichtig dan in Amsterdam, omdat er niet daadwerkelijk vrouwen voor de ruiten staan. Wel barst het er van de neonreclames en promoters die je bij bars en clubs naar binnen willen nemen. Dit is wel weer een hele andere kant van Tokyo, vergeleken met het normaal zo beleefd en nederig gedrag. Vanaf de red light pakken we de metro een paar haltes terug naar Shibuya. Hier sluiten we de avond af in een club. Omdat het dinsdag is, is het redelijk rustig al vermaken we ons prima.

IMG_20191119_193144IMG_20191120_021241Dag 3:

Omdat het de vorige dag toch redelijk laat was geworden, slaapt iedereen deze ochtend wat uit. Niet al te lang helaas, want we moeten vandaag toch om 10 uur al uitchecken. Na het uitchecken en wat ontbijt, gaan we vandaag eindelijk kijken wat voor tempel er precies vlak voor ons hotel ligt. Hier hadden we namelijk vanaf onze kamer uitzicht op, maar waren we tot nu toe nog niet geweest. Het blijkt een redelijk groot tempelcomplex wat is toegewijd aan alle oorlogsslachtoffers sinds de Meiji restauratie.

IMG_20191120_104907

Bij de tempel blijkt ook een museum te zijn over dit tijdperk, dus we besluiten hier een kijkje te nemen. Entree kost ook maar een paar euro. In het museum is een route waarmee je door de geschiedenis sinds de Meiji restauratie loopt. Het is allemaal reuze interessant. Ook heeft het museum nog veel replica's van onderzeeërs, vliegtuigen, treinen en meer. Op het eind is een expositie met allerlei brieven van Japanse soldaten tijdens de tweede wereldoorlog, sommige vlak voordat ze hun leven moeten geven in een kamikaze vliegtuig. Sommige brieven raken me best wel, terwijl het bij andere juist opvalt hoeveel ze bezig zijn met het aanzien van hun familie en hun plicht aan familie en vaderland.

IMG_20191120_105553IMG_20191120_112239IMG_20191120_121220

Vanaf het museum maken we een wandeling richting het keizerlijk paleis. Dit was voorheen het Edo kasteel, totdat de keizer hier kwam wonen. Het paleis ligt op een lichte heuvel in een groot bos/park midden in de stad. Het paleis zelf is verder niet toegankelijk, maar je kunt wel de tuinen aan de oostkant ervan bezoeken. De tuinen zijn mooi en leuk om doorheen te lopen, maar verder niet heel speciaal. Maar iedereen vind het wel prima om wat rond te lopen, aangezien de meeste vrij brak zijn. In de buurt van de tuinen pakken we gelijk wat te lunchen.

IMG_20191120_134652IMG_20191120_135226IMG_20191120_135242

Inmiddels hadden we de meeste dingen op ons lijstje afgevinkt en bleven er nog wat kleinere dingen over. Een hiervan was naar de echte vismarkt gaan, namelijk de Toyosu markt waar de groothandel zit. Dit ligt op een van de gecreëerde eilanden in de haven, dus konden we ook nog mooi dit zien. We pakken vanaf de keizerlijke tuinen de metro naar de markt. Onderweg bedenken we ons echter dat de markt waarschijnlijk al lang dicht is, omdat het inmiddels middag is en vis heel vroeg wordt verhandeld. Bij aankomst bleek dit inderdaad het geval te zijn en keken we mooi tegen grote lege hallen aan met veel pellets, kisten en heftrucks. Gelukkig hadden we vanaf het eiland nog wel een mooi uitzicht op de skyline van Tokyo.

IMG_20191120_163121IMG_20191120_155958

Na de teleurstelling bij Toyosu gaan we verder naar de Tokyo Tower. Dit is een soort namaak Eifeltoren, maar dan in het rood-wit en net een paar meter hoger. Het begint inmiddels weer donker te worden, dus geeft het wel een mooi gezicht voor wat foto's. Beneden bij de toren is verder weinig te doen en we besluiten wederom om niet naar boven te gaan voor de prijzen die ze geven.

IMG_20191120_174922IMG_20191120_174722

We lopen vanaf de Tokyo Tower door richting de wijk Roppongi. Dit ligt wederom in de buurt van Shibuya en hier schijnen ook veel leuke restaurants en barretjes te zitten. Hier vinden we uiteindelijk een zaakje dat er wel goed uit ziet en niet al te duur is. Het eten valt hier dan toch een beetje tegen, maar we storen ons vooral aan het feit dat mensen om ons heen binnen roken. Na het eten gaan we eerst terug richting het hotel voor de koffers, en daarna lopen we nog wat rond door de stad. We kopen nog een laatste biertje voor onderweg, maar gaan verder niet echt meer ergens naar binnen.

IMG_20191120_215918

Vlucht terug:
In de nacht om 3 uur is onze vlucht terug naar Beijing. Dus pakken we rond 11 uur de monorail naar de luchthaven en doden we hier een paar uur lang de tijd. De vlucht terug was nu wel druk, maar gelukkig was ik zo moe dat ik bijna de hele tijd heb geslapen. Bij aankomst in Beijing pakken we een DiDi terug, sinds iedereen te moe was voor de metro. Rond 8 uur s ochtends komen we dan uitgeput terug na een super gezellige reis.

1. Joan Könings:
    30 november 2019
    Echt mooie verhalen en foto's weer Stijn! Studenten hebben trouwens blijkbaar altijd honger..... een heel goede tijd daar verder en succes met de studie!
  2. Gerard Slot:
    30 november 2019