Dag 1: Aankomst in Beijing + Tempels en Torens

25 augustus 2019 - Beijing, China

Vlucht naar Beijing

Het moment is dan eindelijk aangebroken: ik vertrek voor een halfjaar naar China, met als doel om op de Beijing Institute of Technology (BIT) een aantal master vakken te gaan volgen. Maar voor het zover is, heb ik eerst nog bijna twee weken om de toerist uit te hangen in Beijing. Ik was eigenlijk van plan een week van te voren er pas te zijn, maar door een foutje met de academisch kalender van vorig jaar (oeps..) heb ik nu ruim voldoende tijd om Beijing te bezichtigen.

Mijn vliegtuig vertrekt vroeg in de middag van Brussel om 13:40. ’s Ochtends vroeg om 8:45 rijden Gerard, Mathea, Ellen, Anna en ik weg vanuit Elst. Op Brussel aangekomen ondervinden we eigenlijk weinig moeilijkheden en, na een korte tussenstop voor cappuccino, is het dan echt tijd om afscheid te gaan nemen. Met veel knuffels en hier en daar een traan (oké best wel wat tranen), laat ik dan iedereen achter om er in mijn eentje op uit te trekken. In ieder geval totdat Ellen mij in januari weer komt opzoeken.

IMG_20190824_120625IMG_20190824_120623

Verder ondervind ik tijdens mijn vlucht weinig moeilijkheden. Er is voldoende te doen aan boord en ik heb zelf ook genoeg afleiding mee in de vorm van podcasts, toeristenboekjes en muziek. Het enige probleem is dat China 6 uur voor ligt op Nederland en ik om 5:30 aankom op Beijing. Ook al doe ik mijn uiterste best om te slapen voor wat voor mij 5 uur ’s middags is, toch lukt me dit niet. Dus zit er niks op dan maar gewoon zo lang mogelijk vol te houden de volgende dag in Beijing.

IMG_20190824_124232IMG_20190824_132502

Hostel hindernissen

Ik heb voor de eerste 6 dagen een hostel geboekt dat midden in een Hutong ligt. Dit is de naam voor de talloze kleine, traditionele wijken die nog overal in Beijing te vinden zijn. Zo zit ik gelijk bij aankomst al midden tussen de locals. De chauffeur die ik voor het gemak had ingehuurd vanaf de luchthaven heeft nog wel grote moeite met op de bestemming te komen, omdat de straten hier en daar wel heel smal zijn. Zo moet hij zelfs meerdere keren uitstappen om scooters en andere dingen aan de kant te zetten om er toch met de auto door te kunnen.

IMG_20190825_101536

Bij het hostel kom ik voor de eerste hindernis te staan, mijn bankpas en mijn creditcard worden namelijk allebei geweigerd door het apparaatje. Vervolgens ga ik maar geld opnemen bij de dichtstbijzijnde automaat maar ook hier worden ze allebei geweigerd, met als melding “strange card”. Nu begin ik een beetje in de stress te raken, maar ik besluit om het terug bij het hostel op de wifi te gaan uitzoeken. Echter kan ik verder geen problemen vinden, dus na een tijdje ga ik het toch nog een keer proberen bij een andere automaat. Uiteindelijk blijkt het driemaal scheepsrecht, want deze automaat heeft gelukkig niks te klagen. Het bemachtigen van een chinees SIM-kaart blijkt ook eveneens een hele ervaring. Wanneer ik hem bij de winkel wil bestellen, moet ik even met de medewerker op de scooter mee om de kaart bij een andere locatie op te halen. En dan eindelijk, na lang wachten op de SIM-kaart en nog snel een dutje bij het hostel, kan ik Beijing gaan verkennen.

Lama tempel en Drum/Bell Tower

Ik besluit als eerste op de fiets naar de boeddhistische lama tempel te gaan. Via de bike-sharing app Mobike kan ik makkelijk een fiets in de buurt vinden en voor 13 cent per halfuur gebruiken. De Lama tempel is nog steeds in gebruik en er lopen dan ook voldoende kale monniken in rode gewaden rond. De tempel is eigenlijk een ommuurd complex met vijf achtereenvolgende tempels die telkens een beetje groter worden. De tempels zijn allemaal stuk voor stuk prachtig, al kreeg ik soms wel deja vu als ik weer de volgende tempel binnen stapte. Na de Lama tempel breng ik ook een bezoek aan de tempel van Confucius, waar vroegere keizers hun geschenken voor Confucius brachten. Deze tempel lijkt qua stijl vrij veel op de Lama tempel, alleen zonder Boeddha beelden, alleen heeft deze tempel iets meer groen op de binnenplaats. Aangezien het meer dan 30 graden was, was dit wel prettig.

IMG_20190825_131347IMG_20190825_152555IMG_20190825_141222

Als laatste wilde ik nog een bezoek brengen aan de Drum en Bell towers. Dit zijn twee oude, hoge gebouwen noordelijk in het centrum van Beijing, met allebei een eigen stijl. De Drum Tower is gebouwd in typische keizerlijke stijl in het rood met groen, terwijl de Bell Tower met grijs steen wat rustiger overkomt. Wanneer ik wat laat aankom blijkt dat ik alleen nog maar bij de Drum Tower naar binnen mag. In deze toren werd vroeger de tijd bijgehouden en ook aangekondigd met grote drums. Er blijkt dat er over 20 minuten nog een laatste drum ceremonie plaats gaat vinden, dus ik besluit hier even op te wachten.

IMG_20190825_161323IMG_20190825_161318

Na het bezoek aan de Drum Tower loop ik nog wat rond door Beijing en praat ik met een paar locals. Het valt me op de pleinen van alles wordt gedaan door de Chinezen, veel bordspellen door de ouderen en balspelletjes door de kinderen. Na de wandeling neem ik nog een hapje te eten bij een lokale tent. Rijst met runderstoof plus soep en groenten. Ik kies hier toch nog voor een restaurant met een menu in het Engels, omdat me dat voor nu toch wat meer op mijn gemak stelt. Na het eten ga ik weer terug naar het hostel om te slapen, omdat ik stiekem toch best wel bekaf ben.

1. Gerard:
    25 augustus 2019
    Keileuk om te lezen Stijn! Mooi verhalend, leuke beelden en nu al bijzondere ‘strange’ belevenissen. Achter op de scooter😂. Hopelijk is de jetlag snel over. Kan niet wachten op je volgende verslag.
  2. Sonja:
    25 augustus 2019
    Wat leuk Stijn, wat heb je op je eerste dag al veel gezien en gedaan. Erg leuk verslag. Ik hoop dat je nu een beetje kan gaan slapen.
  3. Mathea:
    25 augustus 2019
    Wat heb je al een hoop gedaan en gezien deze eerste dag Stijn. Heel erg leuk om te lezen. Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg en....... ik wil zelf ook wel komen kijken 😉
  4. Sonja:
    25 augustus 2019
    Tjonge wat heb je al veel gezien en wat zal jij nu heerlijk slapen! Ik hoop nog veel verhalen en foto's te gaan zien. Superleuk om je zo te volgen!
  5. Gertie:
    25 augustus 2019
    Jee Stijn wat een verhalen heb je al te vertellen. Erg leuk om te lezen! Je hebt een prettige schrijfstijl. Ik wens je een super mooie tijd daar en het is interessant om je zo te volgen. En ook wel te rusten!
  6. Stijn:
    26 augustus 2019
    Hee allemaal, bedankt voor de leuke reacties. Vandaag lang uitgeslapen, dus met het rusten komt het ook wel goed.
  7. Ruth:
    Leuk om te lezen Stijn!
  8. Johan Vos:
    26 augustus 2019
    Je gaat je niet vervelen schat ik in