Dag 2-3: Hemel en Keizers

28 augustus 2019 - Beijing, China

Dag 2: Plein van de Hemelse Vrede

Ik had de vorige avond besloten om geen wekker te zetten, om goed uit te slapen en een beetje bij te komen van de jetlag. Een kamergenootje probeerde nog wel roet in het eten te gooien door heel luid te snurken, maar toen hij even wakker werd kon ik snel in slaap vallen. Uiteindelijk werd ik rond 10:15 wakker. Na douchen en omkleden, ga ik erop uit om ergens ontbijt/brunch te scoren. Er zijn overal langs de straat eettentjes, maar toch voel ik me vaak geïntimideerd door de menu’s volledig in het Chinees. Uiteindelijk kies ik een tentje dat tenminste plaatjes heeft en kan ik zo naar een lichtelijk roodkleurige noedelsoep wijzen. Deze blijkt later tot mijn verassing ook garnalen en andere soorten vis te bevatten maar was wel erg lekker. Alleen door het slurpen en mijn gekluns met stokjes maak ik gelijk wat vlekken in mijn witte shirt (oeps..). Dus ga ik maar even terug naar het hostel om van shirt te wisselen.

IMG_20190826_130925IMG_20190826_134333

Plein van de Hemelse Vrede

Ik had voor vandaag besloten om naar het Plein van de Hemelse Vrede te gaan, wat het grootste plein van de wereld schijnt te zijn. Aangekomen met de fiets, zie ik dat het plein inderdaad enorm groot is. Het is vandaag bewolkt en er hangt veel smog, dus de gebouwen aan de overkant van het plein hebben een grijzige kleur. Ik was ook van plan om de Verboden Stad te bezoeken maar deze blijkt dicht op maandag (even als het Mausoleum van Mao en het nationale museum die aan het plein liggen). Je kunt echter nog wel een mooi stuk tot aan de toegangspoort lopen. Als ik bij de poort foto’s aan het maken ben, word ik door een mevrouw aangesproken of ik met haar dochter op de foto wil. Wanneer ik lachend met het meisje op de foto ga, komen er nog twee mannen bij staan die dit ook graag willen. Blijkbaar is een westers iemand ontmoeten voor sommige chinezen toch een hele gebeurtenis. Hierna loop ik in een ruime bocht terug naar het Plein en wandel ik nog wat verdere door de wijk waar de vroegere westerse legaties zaten.

IMG_20190826_152047IMG_20190826_152036

Tempel van de Hemel

Na de wandeling fiets ik door naar de Tempel van de Hemel (veel hemels vandaag) en het omliggende park. Het park is heel mooi en, afgezien van de grote attracties, ook vrij rustig. Het geeft me wat tijd om bij te komen van de drukte van de stad en de afgelopen twee dagen. Ik bezoek de verschillende attracties in het park, waarvan de Tempel van de Hemel de mooiste is. Dit zijn een volledige symmetrische tempel van meer dan 500 jaar oud die werden gebruikt door de keizer om offers te brengen aan de hemel. Ik dwaal hierna nog wat door het park en merk dat naarmate het etenstijd word ik steeds minder mensen nog tegenkom. Alleen hier en daar nog een paar lokale chinezen die op bankjes zitten en met elkaar praten.

IMG_20190826_163230IMG_20190826_180543IMG_20190826_180949

Voor etenstijd wilde ik vandaag de beroemde Peking eend proberen. Hiervoor koos ik een wat duurder restaurant uit, omdat ik het voor de eerste keer dan wel goed wilden hebben. Het eten was echt heerlijk en zeker de prijs waard. Na het eten was het alweer 20:45 en besluit ik om weer terug naar het hostel te gaan.

IMG_20190826_191815

Dag 3: nationaal museum

Vandaag slaap ik weer een beetje uit, ik heb ten slotte voldoende tijd. Voor ontbijt bestel ik wat bào zi, dit zijn gestoomde broodjes met vulling. Om deze in alle rust op te eten fiets ik naar BeiHai park dat iets ten westen van de Verboden Stad ligt. Dit blijkt ook een toeristische attractie met entree te zijn, maar gelukkig kost het voor een student maar 5¥ (minder dan €1). Dit park ligt heel mooi om een meer heen met in het midden een eiland met een groot monument. Het is een mooie plek om mijn ontbijt/lunch te nuttigen.

IMG_20190827_123459IMG_20190827_123540

Na afloop wil ik beginnen aan wat ik gepland had voor vandaag, namelijk een bezoek aan de Verboden Stad. Maar het blijkt dat de kaartjes voor vandaag alweer uitverkocht waren, dus ik stond opnieuw voor een gesloten poort. Uiteindelijk besloot ik om dan maar het nationaal museum te bezoeken dat (relatief) in de buurt was.

Nationaal museum

Bij binnenkomst in het nationaal museum stuit je op een enorme hal met propagandische beelden en schilderijen van Chinese soldaten uit de tijd van Mao. Omdat ik hier niet superveel zin in heb, kies ik voor de beneden verdieping waar zich een vaste expositie over oud China bevind. Hier gaan ze chronologisch de verschillende tijdperken en dynastieën van China af, vanaf de prehistorie tot aan de laatste keizer. Bij elke tijdperk wordt veel uitgelegd over de geschiedenis en ook het dagelijks leven van toen, uitgebeeld met opgegraven voorwerpen en modellen. Heel leuk en leerzaam om allemaal te zien.

IMG_20190827_153439IMG_20190827_160710IMG_20190827_161220

Na afloop ga ik nog wat rondlopen door Wangfujin, de meest bekende winkelstraat van Beijing. De winkels zelf zijn allemaal mooi, groot en vooral duur. Eerlijk gezegd doet het me allemaal vrij weinig. Ik eet hier wat fast food als avondeten. De avond sluit ik af met een IPA biertje bij de Slow Boat Brewery, een brouwerij uit Beijing die zijn eigen speciaalbier brouwt.

1. Mathea:
    28 augustus 2019
    Mooi Stijn wat heb je al veel gedaan en leuk om je belevenissen re lezen.
  2. Hans Reitsma:
    28 augustus 2019
    Wat een leuk verhaal weer Stijn. Wat is in jouw ogen een duur restaurant in China? Wat reken je daar af voor een hoofdgerecht?
  3. Stijn:
    29 augustus 2019
    Bij een chique restaurant betaal je rond de 100-200 yuan per gerecht, dat is ongeveer 15-25 euro. Bij een goedkoop restaurant of zaak kun je vaak al voor 20-50 yuan iets krijgen, dat is ongeveer 3-6 euro. In China is het dan in een restaurant gebruikelijk om meerdere gerechten op tafel te zetten die je deelt met elkaar. Omdat ik in mijn eentje ben, houd ik het tot nu toe gewoon op 1 gerecht.